Om Kursen

Om Kursen

Förbered er inför er förlossning

Min pro­fylaxkurs vänder sig till alla gravida, med eller utan  partner, oavsett erfarenhet och bakgrund. Kursen handlar om att förbereda sig inför förlossning. Under kursens gång kommer vi att ge er redskap och verktyg för att ni ska kunna optimera er förlossningsupplevelse. Sedan är det ni som väljer hur ni kommer att använda er av dem och hur mycket ni tränar tillsammans. Under kursen får ni tid att fokusera på er stundande förlossning tillsammans. Vi delar med oss av våra bästa råd och tips och vår erfarenhet som profylaxinstruktör och barnmorska.

En modern psykoprofylax baserad på Annas Profylax

Profylax betyder ”förebyggande” och i förlossningsvärlden vill vi förebygga syrebrist och smärta. När värkarna startar och vi får ont spänner vi oss och slutar ofta även andas. I kursen får ni lära er en andningsteknik som leder till avslappning. När vi slappnar av gynnar det förlossningsförloppet på olika sätt.

Tid att träna

Vi behöver lära in ett nytt beteende, att andas och slappna av, för när du är stressad och rädd eller har ont vill kroppen göra motsatsen. Att kunna andas och slappna av på ”beställning” kräver träning. Vi rekommenderar er att gå kursen ca två månader före beräknat förlossningsdatum, alltså någon gång runt vecka 32 och framåt. Då finns det gott om tid för träning/övning, eftertanke, reflektion och samtal tillsammans. Naturligtvis är det aldrig för sent att gå kursen, bättre att ha tränat en gång en ingen alls.

Så är profylaxkursen uppbyggd – det här lär ni er

1. Andning och avslappning

När vi har ont spänner sig kroppen automatisk, här behöver vi träna in ett nytt beteende. Vi går igenom andnings och avslappningsövningar.

2. Mental förberedelse

Med ett mål är det lättare att orka hela vägen. Under kursen pratar vi om en målbild som ni sedan skapar till er egen och går igenom med er partner. Vi tränar visualisering, finner samt pratar om strategier för olika situationer som kan uppstå.

3. Partnerns Roll

Detta är en stor del av kursen. Här ger vi dig som partner verktyg för hur du kan hjälpa och stötta den blivande mamman på bästa sätt.

4. Massagetekniker

Vi visar olika massagetekniker och beröring som ni får öva på tillsammans. Massage och beröring kan både stärka värkar, lugna samt ge smärtlindring till mamman.

Boka Profylaxkurs